Trasy rowerowe w Szklarskiej Porębie | Trasy rowerowe czeskich Karkonoszy | Trasy rowerowe na ziemi kłodzkiej | Trasy rowerowe w Dolinie Bobru | Rowerem po okolicach Złotego Stoku

Trasy rowerowe w Szklarskiej Porębie

Nr 1 Mała Szklarska Pętla

Trasa krótka, ciekawa, o zróżnicowanym stopniu trudności, po drodze kilka ciekawych miejsc do zwiedzania.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Muzeum w Szklarskiej Porębie - dom Wlastimila Hofmana - kościół NMP - dojazd do ul. Armii Krajowej - ul. Oficerska - ul. Demokratów - IT Szklarska Poręba
Długość 13,1 km

Nr 2 Kogeneracji

Po polskich Izerach i czeskich Karkonoszach.
Trasa długa, całodniowa, nie wymaga jednak wyjątkowych umiejętności technicznych, choć występują długie podjazdy i zjazdy. Najdłuższy zjazd to prawie 8 km.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - OW "Południowy Stok" - Kopalnia Kwarcu "Stanosław" - Rozdroże pod Cichą Równią - Jakuszyce - granica państwa - wodospad Mumlavy - Harrachov - granica państwa - dolina Kamiennej - IT Szklarska Poręba
Długość 51,2 km

Nr 3 Trasa Radiowej Trójki

Trasa krótka (20 km), ale trudna. Prowadzi dookoła Szklarskiej Poręby, na terenie enklawy KPN Wodospad Szklarki rowery należy prowadzić.
Przebieg: skwer Radiowej Trójki - Stara Chata Walońska - Wodospad Szklarki - Orla Skała - Zakręt Śmierci - rozdroże pod Wysokim Kamieniem - Szklarska Poręba Huta - most na Kamieńczyku - dolna stacja kolei linowej - skwer Radiowej Trójki
Długość 19,8 km

Nr 4 Łącznik Trzech Dzielnic

Trasa krótka - łącząca Szklarską Porębę Górną, Średnią i Dolną - łatwa, z długimi podjazdami i zjazdami.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - kino - kościół NMP - ul. Kolejowa - ul. Sanatoryjna - dojazd do ul. Armii Krajowej - IT Szklarska Poręba
Długość 8,9 km

Nr 5 Karkonoski Express pod Reglami

Jedna z najpiękniejszych widokowo tras o średnim stopniu trudności. Jej przebieg pokrywa się w większości z trasą maratonu MTB finału Bike Action.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Szosa Czeska - most na Kamieńczyku - Wysoki Most na Szklarce - skrzyżowanie pod Łagodną - skwer Radiowej Trójki
Długość 19,35 km

Nr 6 Pętla "Trzy Jawory"

Krótka, łatwa, pomyślana jako dodatkowa pętla do tras nr 5 i 7.
Przebieg: Skrzyżowanie pod Łagodną - kamieniołom w Michałowicach - Michałowice - skrzyżowanie pod Łagodną
Długość 7,6 km

Nr 7 Pętla Dwóch Rzek

Długa, całodniowa, przewaga dróg szutrowych, średnio trudna.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Zakręt Śmierci - Rozdroże Izerskie - Piechowice Górzyniec - ul. Wiejska - Orla Skała - skrzyżowanie pod Łagodną - skwer Radiowej Trójki
Długość 31,2 km

Nr 8 U podnóża Wysokiego Grzbietu

Długa, całodniowa, średnio trudna.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - OW "Południowy Stok" - Kopalnia Kwarcu "Stanisław" - rozdroże pod Cichą Równią - Izerska Hala - Orle - Jakuszyce - dolina Kamiennej - IT Szklarska Poręba
Długość 35,2 km

Nr 9 Trasa Towarzystwa Izerskiego

Przebiega wyłącznie w Górach Izerskich, atrakcyjna, łatwa. Jest dodatkiem do tras w Górach Izerskich, wymaga dojazdu do Szklarskiej Poręby-Jakuszyc.
Przebieg: Orle - Jakuszyce - rozdroże pod Cichą Równią - "Chatka Górzystów" - Orle
Długość 18,5 km

Nr 10 Trasa Interferii

Całodniowa, łącząca Szklarską Porębę i Świeradów Zdrój. Ze względu na długość - średnio trudna z 17-kilometrowym odcinkiem drogi asfaltowej.
Przebieg: DW "Górnicza Strzecha" - Szklarska Poręba Huta - Dolina Kamiennej - Jakuszyce - Orle - "Chatka Górzystów" - Izerska Polana - "Agrafka" - Świeradów Zdrój - Rozdroże Izerskie - Zakręt Śmierci - ul. Armii Krajowej - ul. Sikorskiego - Szklarska Poręba Huta - DW "Górnicza Strzecha"
Długość 47,6 km

Nr 11 Trasa "Gazety Wyborczej"

Krótka, o średnim stopniu trudności.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - ul. Armii Krajowej - rozdroże pod Wysokim Kamieniem - przejazd przez Szlifierską Strugę - dolina Kamiennej - IT Szklarska Poręba
Długość 13,76 km

Nr 12 Artystyczna

W całości po Szklarskiej Porębie, łączy najważniejsze miejsca związane z kulturą i sztuką w mieście, m.in. domy braci Hauptmannów, Hofmana i Jana Sztaudyngera.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Esplanada - muzeum w Szklarskiej Porębie - dom Wlastimila Hofmana - most na Kamiennej - ul. 1 Maja - ul. Okrzei - Galeria "Kamieniołom" - ul. Bronka Czecha - most na Kamieńczyku - ul. Chopina - ul. Mickiewicza - Szklarska Poręba Huta - IT Szklarska Poręba
Długość 12,0 km

Informacje pochodzą z udostępnionych przez IT Szklarska Poręba wydawnictw: "Szklarska Poręba na dwóch kółkach. Mapa rowerowa 1:30 000. 12 tras po Karkonoszach i Górach Izerskich" i "Szklarska Poręba na dwóch kółkach. Przewodnik rowerowy. 12 tras po Karkonoszach i Górach Izerskich", wyd. Libra, Szklarska Poręba.
Patrz także: www.rowery.szklarska.com.pl

Trasy rowerowe czeskich Karkonoszy

Pomimo oznakowania w ostatnich latach wielu nowych ścieżek rowerowych w Karkonoszach i u ich podnóża, szczególnie w okolicach Szklarskiej Poręby, wciąż trudno powiedzieć, żeby to najwyższe pasmo Sudetów było terenem szczególnie przyjaznym dla kolarzy górskich. Nadal brakuje dla nich tras w wyższych partiach gór, poza nielicznymi drogami dojazdowymi do kilku schronisk, na których dopuszczono ruch rowerowy, w Karkonoskim Parku Narodowym obowiązuje zakaz poruszania się tym środkiem lokomocji.
Zupełnie inaczej sprawa ma się po południowej stronie gór. Czeską część Karkonoszy bez przesady można nazwać rajem dla rowerzystów. Mają oni tu do wyboru gęstą sieć ścieżek o zróżnicowanej skali trudności, często bardzo widokowych, udostępniających niemal całe Karkonosze, nawet najwyższe ich partie. Niedostępne dla kolarzy górskich są tylko fragmenty gór najcenniejsze przyrodniczo bądź o największym nasileniu ruchu turystycznego (na przykład nie można dojechać do "Luční" oraz "Labskiej boudy", również, poza niewielkim fragmentem pomiędzy Przełęczą Karkonoską a Petrovką, niedostępna dla rowerzystów jest Droga Przyjaźni). Od 1996 r. w czeskich Karkonoszach stworzono sieć 27 oznakowanych ścieżek, często z kilkoma wariantami, ich łączna długość wynosi obecnie ponad 400 km. Trasy prowadzą na ogół leśnymi drogami szutrowymi lub asfaltowymi, czasem też szosami o niewielkim natężeniu ruchu samochodowego, rzadziej natomiast kamienistymi ścieżkami górskimi, choć takie odcinki również się zdarzają. Przy ustalaniu przebiegu ścieżek rowerowych starano się natomiast unikać w miarę możliwości prowadzenia ich po szlakach przeznaczonych dla turystów pieszych. Wszystkie trasy są oznakowane jednolitymi drewnianymi tabliczkami z wyrysowanym symbolem roweru i numerem szlaku.
Na południową stronę gór można dostać się jednym z kilku funkcjonujących obecnie przejść granicznych w Karkonoszach i ich niedalekich okolicach. Wczasowiczów przybywających na wakacje w Karpaczu czy Szklarskiej Porębie zachęcam zatem do zabrania ze sobą roweru lub pożyczenia go w jednej z wielu działających obecnie wypożyczalni i skorzystania z tej właśnie formy poznania drugiej strony gór. Można tanio i szybko odwiedzić w ciągu jednego dnia niemal każdy zakątek tej niewątpliwie bardzo ciekawej części Karkonoszy.

Ścieżki rowerowe czeskiej części Karkonoszy

Numery tras zgodne z numeracją stosowaną w terenie oraz na czeskich mapach turystycznych. W nawiasach podano odległości w kilometrach, liczone od punktu początkowego trasy.

Harrachov - Žacléř (trasa nr 1):

1A Harrachov (0,0) - Dvoračky (8,0) - Horní Mísečky (17,5) - Špindlerův Mlýn (20,6) - Strážné (29,7) - Výrovka (38,6) - Pec pod Sněžkou (43,7) - Janovy Boudy (49,4) - Spálený Mlýn (51,4) - Cestnik (55,0) - Lysečínské Boudy (56,0) - Horní Albeřice (58,8) - Rýchorský kříž (62,8) - Žacléř (68,1)
1B Hříběcí Boudy (0,0) - Tetřeví Boudy (13,0) - Hrnčířské Boudy (15,2) - Lučiny (16,2) - Modrokamenná bouda (23,5) - Horní Maršov (27,3) - Lysečínské Boudy (33,4)
1C Dolní Dvůr - Kamenný Mlýn (0,0) - Horská silnice (trasa 1B) (2,8)
1D Dolní Dvůr (0,0) - V Pasekách (trasa 1B) (3,1)
1E Černý Důl (0,0) - Horská silnice (trasa 1B) (3,3) lub Hrnčířské Boudy (3,9)
Jest to główna i najdłuższa trasa rowerowa czeskich Karkonoszy, przebiegająca równoleżnikowo przez całe pasmo, daje dobre ogólne pojęcie o charakterze tych gór. Na odcinku "Hříběcí Boudy" - "Lysečínské Boudy" wytyczono drugi równoległy wariant ścieżki (1B), krótkie odcinki 1C, 1D i 1E łączą trasę z miejscowościami Dolní Dvůr oraz Černý Důl.

Trasy w okolicach Harrachova:

2 Harrachov (0,0) - Krakonošova snídaně (5,6) - Alfrédka (15,2) - Harrachov (20,6)
2A Harrachov - Nový Svět (0,0) - Mumlavská bouda (3,0)
3 Harrachov (0,0) - Na Mýtě (2,9) - Příchovice (6,3) - Chata Hvězda (7,2) - Paseky n. Jizerou (12,1) - Na Mýtě (18,1) - Harrachov (21,0)
3A Harrachov (0,0) - Mýtiny (2,5) - Dolní Kořenov (3,4) - Jizerka (9,2) - Horní Polubný (14,1) - Dolní Kořenov (17,0) - Na Mýtě (18,6) - Harrachov (21,5)
4 Ručičky (0,0) - Studenov (2,6) - Janova skála (3,4) - Čertova hora (4,6) - Harrachov (11,6)
Trasy przebiegają przez zachodnią część Karkonoszy i wschodnią Gór Izerskich, są łatwo dostępne przez przejście graniczne w Jakuszycach. Godna polecenia jest ścieżka rowerowa do Jizerki oraz wzdłuż pięknej doliny Mumlavy z 10-metrowym Mumlavskim vodopádem u jej wylotu.

Trasy w okolicach Rokytnic n. Jizerou:

5 Rokytnice n. Jizerou (0,0) - Ručičky (4,1)
6 Dvoračky (0,0) - droga nr 294 Rokytnice n. J. - Rezek (4,5)
7 Vidlice (0,0) - Rezek (3,0) - Rokytnice n. J. (10,2) - Studenov (13,3) - Rýžoviště (15,1)
8 Droga nr 294 Rokytnice n. J. - Rezek (0,0) - Dolní Dušnice (4,8) - Poniklá (10,2) - Jestřabí v Krkonoších (15,0) - Na Starém mlýně (18,8) - droga nr 294 (20,9)
8A Na Starém mlýně (0,0) - Rezek (3,2)
Trasy umożliwiają poznanie przepięknej krainy, jaką jest Podkrkonoší (Pogórze Karkonoskie), pełnej malowniczo położonych na wzgórzach, wśród bujnych łąk wsi, bogatych w zabytki czeskiego budownictwa ludowego, z pięknymi widokami od południa na Karkonosze.

Trasy w okolicach Benecka:

9 Hrabačov (0,0) - Rychlov (5,6) - Vítkovice (8,0) - Skelné Hutě (11,6)
10 Benecko (0,0) - Rovinka (3,3) - Janova hora (5,0) - hotel Praha (6,7) - Vítkovice (7,9) - Benecko (13,0)
10A Benecko (0,0) - Přední Žalý (2,8) - Rovinka (6,4)
Z Benecka warto wybrać się przede wszystkim na szczyt Přední Žalý, na wierzchołku znajduje się kamienna wieża widokowa, z której roztacza się jedna z najładniejszych panoram Karkonoszy.

Trasy w okolicach Špindlerovego Mlýna i Horních Míseček:

11 Rovinka (0,0) - Labská (4,3) - Špindlerův Mlýn (8,0)
12 Třídomí (0,0) - Horní Mísečky (4,4) - Špindlerův Mlýn (11,5)
13 Horní Mísečky (0,0) - Krkonoš (4,5)
13A Masarykova silnice (0,0) - Medvědín (1,0)
14 Špindlerův Mlýn (0,0) - Labský důl (5,0)
15 Špindlerův Mlýn (0,0) - U Dívčí lávky (1,9) - Medvědí bouda (4,6) - Davidovy Boudy (6,2) - Moravská bouda (7,6) - Petrova bouda (8,1) - Špindlerova bouda (10,1) - Špindlerův Mlýn (19,1)
16 U Dívčí lávky (0,0) - U Bílého Labe (3,4) - Svatý Petr (9,1) - Špindlerův Mlýn (11,6)
17 U Krásné Pláně (0,0) - Přední planina (2,2) - U Krásné Pláně (6,3)
Te trasy rowerowe zadowolą tych, którzy łakną prawdziwych górskich wrażeń. Można wspiąć się w szczytowe partie gór na grzbiet Krkonoša lub szczyt Medvědína, wjechać na dno przepaścistego Labskiego dolu lub poznać okolice Przełęczy Karkonoskiej od południowej strony.

Trasy w okolicach Pecu pod Sněžkou:

18 Hříbécí Boudy (0,0) - Husí Boudy (1,7) - Tetřeví Boudy (8,5)
19A Hoffmannova bouda (0,0) - Zinneckerovy Boudy (5,1) - Sokolská bouda (6,3) - Černohorské rašeliniště (7,7)
19B Lobkovicova cesta (0,0) - Zrcadlovky (0,9) - Sedlo pod Kolínskou (5,3)
20 Pec p. Sněžkou-Zelený Potok (0,0) - Lučiny (2,3) - Javorské Boudy (3,8) - Pec p. Sněžkou-Zelený Potok (6,5)
21 Pec p. Sněžkou (0,0) - Obří Důl (3,4)
22 Pec p. Sněžkou (0,0) - Velká Úpa (2,4) - Na Křižovatce (4,9) - Temný Důl (6,8) - Horní Maršov (7,9)
23 Velká Úpa (0,0) - Vlašské Boudy (3,3) - Krausovy Boudy (7,5)
23A Velká Úpa (Vavřincův důl) (0,0) - Rochova bouda (trasa 23) (1,9)
Trasy umożliwiają poznanie niezwykle malowniczych okolic Pecu, zapewniają niezapomniane widoki na samą miejscowość, pięknie rozłożoną na okolicznych stokach, oraz na najwyższe szczyty Karkonoszy, z królującą wśród nich Śnieżką. Warto także wjechać na Černą horę - popularny szczyt górujący nad uzdrowiskiem Janské Lázně z górną stacją kolejki linowej, stalową wieżą widokową i torfowiskiem wysokim.

Trasy w okolicach Maléj Úpy:

24 Spálený Mlýn (0,0) - U Kostela (2,2) - Pomezní Boudy (5,0) - Spálený Mlýn (11,5)
24A Pomezní Boudy (0,0) - Černá Voda (0,8) - Eliščino Údolí (2,0) - droga nr 296 Pomezní Boudy - Horní Maršov (3,0)
Ścieżki rowerowe są dostępne przez przejście graniczne na przełęczy Okraj, ich główną atrakcją jest sama Malá Úpa - jedna z najładniej położonych miejscowości czeskich Karkonoszy, tuż za granicą z Polską.

Trasy w okolicach Horního Maršova:

25 Horní Maršov (0,0) - Dlouhý hřeben (3,0) - Cestník (5,7)
26 Rýchorský kříž (0,0) - Bystřice (5,9) - Antonínovo Údolí (9,4) - Horní Maršov (15,6)
26A Mánkova cesta (0,0) - Svoboda n. Úpou (1,5)
26B Bystřice (0,0) - Babí (Stachelberg) (7,1)
27 Modrokamenná bouda (0,0) - Janské Lázně (2,2)
Trasy prowadzą głównie w Rýchory - bardzo ciekawy, choć stosunkowo mało znany, najbardziej na wschód wysunięty fragment Karkonoszy. Godna polecenia jest również wycieczka do Jańskich Łaźni (Janské Lázně), uzdrowiska z wodami termalnymi, znanego w świecie i jednego z najstarszych w Czechach

Tekst i zdjęcia Michał Woźniak


Mapy turystyczne czeskich Karkonoszy z zaznaczonymi ścieżkami rowerowymi:
Krkonoše, 1:50 000, KČT Praha, 1996
Krkonoše - východ, 1:25 000, ROSY, 1999
Krkonoše - západ, 1:25 000, ROSY, 1999

Trasy rowerowe na ziemi kłodzkiej

Chocieszów - Niwa

Rodzaj: mieszana; długość 3500 m; położenie: na wsi
Trasa prowadzi na koniec wsi Niwa, gdzie w strumieniu Cicha występują agaty.

Duszniki Zdrój - Lężyce-Szczytna

Rodzaj: płaska; długość 5000 m

Duszniki Zdrój - Karłów

Rodzaj: mieszana; długość 13 000 m
Trasa w większości biegnie terenem Parku Narodowego Gór Stołowych, by w swym ostatnim etapie połączyć się z Drogą Stu Zakrętów.

Kłodzko - Náchod

Rodzaj: płaska; długość 49 m; położenie: w centrum miasta
Odległość od głównej drogi E67 - 0 m, odległość od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 44 km, od stacji kolejowej Kłodzko Miasto 50 m, od przystanku autobusowego Kłodzko 50 m
Odcinek drogi międzynarodowej E67 pomiędzy Kłodzkiem a Náchodem.

Kudowa Zdrój - Błędne Skały

Rodzaj: mieszana; długość 9500 m
Odległość od głównej drogi - 1000 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 4 km, od stacji kolejowej Kudowa Zdrój 2 km, od przystanku autobusowego Kudowa Zdrój 100 m
Rozpoczynamy na ul. 1 Maja, a następnie Drogą Stu Zakrętów obok odkrywki granitu czerwonego docieramy w Błędne Skały.

Kudowa Zdrój - Lewin Kłodzki

Rodzaj: płaska; długość 6000 m; położenie: na peryferiach miasta, na wsi
Odległość od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 3 km, od stacji kolejowej Kudowa Zdrój 2 km, od przystanku autobusowego Kudowa Zdrój 100 m
Z centrum Kudowy ul. 1 Maja kierujemy się na bitą drogę w kierunku Jerzykowic Wielkich i Jeleniowa. Dalej mijamy rozlewnię wód, przejeżdżamy obok leśniczówki i polną drogą docieramy do Lewina Kłodzkiego.

W okolicach Kudowy Zdroju

Rodzaj: płaska; długość 4500 m; położenie: w centrum miasta
Odległość od głównej drogi E67 - 900 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 4 km, od stacji kolejowej Kudowa Zdrój 4 km, od przystanku autobusowego Kudowa Zdrój 80 m
Wyruszamy z ul. Zdrojowej i ul. Nad Potokiem, przecinając drogę E67, kierujemy się do Brzozowic, a następnie powracamy drogą polną do dworca PKP Kudowa Zdrój.

Lądek Zdrój - Otmuchów

Rodzaj: mieszana
Miasto i gmina Lądek Zdrój. Trasa wiedzie starym szlakiem kupieckim na wschód.

Lewin Kłodzki - Zieleniec

Rodzaj: mieszana; długość 9000 m; położenie: poza miejscowością
Odległość od głównej drogi E67 - 1000 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 7 km
Miejski Lasek - Zimne Wody - Kozia Hala - droga do Zieleńca.

Lewin Kłodzki - Duszniki Zdrój

Rodzaj: mieszana
Lewin Kłodzki - Jeleniów - Gołaczów - Kulin - Słoszów - Duszniki.

Lewin Kłodzki - Taszów

Rodzaj: płaska; długość 5000 m; położenie: poza miejscowością
Odległość od głównej drogi E67 - 200 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 9 km
Trasa wiedzie przez Miejski Lasek obok kaplicy i kalwarii, by dotrzeć do Kotła nieopodal granicy i niodległego Taszowa.


Polanica Zdrój - Karłów

Rodzaj: płaska, długość 19 000 m
Odległość od głównej drogi E67 - 2 km, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 29 km, od przystanku autobusowego Polanica Zdrój 500 m
Z Polanicy wyruszamy ulicą Zdrojową i Górską, dojazd w lewo do restauracji "Cichy Kącik" i "Piekiełko", powrót, dojazd do zamku na Szczytniku. Przejeżdżamy przez Szczytną i Batorów do Karłowa.

Trasa okrężna Szczytna - Szczytna

Trasa Rowerowa "Turystycznej Szóstki"
Rodzaj: mieszana; długość 84 m; położenie: w centrum miasta
Odległość od głównej drogi E67 - 0 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 20 km, od przystanku autobusowego Szczytna 40 m
Trasa wiedzie z ul. Sienkiewicza w Szczytnej przez Piekielną Dolinę do Polanicy Zdroju, dalej przez Wolany i Chocieszów do Wambierzyc. Droga polna za bazyliką.

Szczytna - Duszniki

Rodzaj: płaska; długość 4000 m
Wyjeżdżamy ul. Robotniczą mało uczęszczaną, piękną widokowo drogą.

Informacje pochodzą ze strony internetowej: www.ziemiaklodzka.it.pl

Trasy rowerowe w Dolinie Bobru

Oprócz przedstawionych graficznie szlaków oznakowanych wg obowiązujących przepisów funkcjonują też na terenie Euroregionu NYSA inne szlaki, wytyczone przez lokalnych animatorów w autorski sposób. W okolicach Lubawki można jeździć interesującymi szlakami po Górach Kruczych. W Rudawach Janowickich kilka lat temu oznakowano dwie pętle w znacznej części przebiegające po drogach nieutwardzonych. Typowo górskie zaś szlaki wytyczył Karkonoski Park Narodowy do schronisk PTTK: "Nad Łomniczką", "Strzecha Akademicka", "Odrodzenie", "Kochanówka", "Pod Łabskim Szczytem" i "Na Hali Szrenickiej".

Informacje i schematy pochodzą z "Mapy rowerowej - Dolina Bobru" wydanej przez PLAN.

Rowerem po okolicach Złotego Stoku

Do Złotego Stoku turystów przyciąga głównie Podziemne Muzeum Górnictwa i Hutnictwa w dawnej kopalni złota i arsenu. Można tu podziwiać stare mapy i narzędzia górnicze, a także odbyć przejażdżkę łodzią po zalanej sztolni. Od dwu sezonów także rowerzyści znajdą coś dla siebie. W okolicach wytyczono trzy trasy rowerowe o zróżnicowanej trudności. Wszystkie są jednolicie oznakowane rombami w kolorach: czerwonymi, niebieskim i zielonym, choć organizatorzy wolą bardziej poetyckie nazwy: szlak purpurowy, oliwkowy i szmaragdowy. Wszystkie trasy tworzą zamknięte pętle, możemy więc wyruszać z wielu miejsc, a na start dojechać samochodem. Pierwszą można przebyć dowolnym bicyklem, na pozostałe dwie najodpowiedniejszy jest rower górski.

Szlak purpurowy
Ta spacerowa (9,5 km), rodzinna trasa wokół Błotnicy zaczyna się nieco ponad 3 km od rynku w Złotym Stoku, przy szosie do Paczkowa. Po przeciwnej stronie szosy jest zajazd "Darz Bór" z parkingiem. Tablica informacyjna szlaku znajduje się 200 m wcześniej, u wylotu bocznej drogi z Błotnicy, co jest nieco mylące (choć gdy nią pojedziemy, to też trafimy w końcu na znaki). Trasa składa się z półtorakilometrowej dojazdówki i 6,5-kilometrowej pętli. Na całej długości biegnie płaską, utwardzoną drogą. Bardzo dobre oznakowanie czerwonymi rombami czyni zbędnym szczegółowy opis. Początkowo droga wiedzie przez las mieszany z przewagą gatunków iglastych, później w okolicach Błotnicy pośród łąk i pól, gdzie nic nie przesłania widoków na Góry Bardzkie i Złote. Jeśli komuś niemiłe pedałowanie, a chce towarzyszyć "zroweryzowanej" części rodziny, może zwiedzić okolice konno; w Błotnicy znajdzie odpowiednie ośrodki.

Trasa graniczna (znaki niebieskie)
w całości biegnie drogami szutrowymi i gruntowymi i z tego powodu uważana jest w przewodniku za nieco trudniejszą. Nie jest to jednak wycieczka dla wyczynowców, tym bardziej że jej dystans to zaledwie 13,1 km. Zaczyna się i kończy w kamieniołomie w Złotym Jarze powyżej Muzeum Górnictwa i Hutnictwa. Najłatwiej dotrzeć tam za czerwonymi znakami szlaku pieszego, który będzie nam towarzyszył również na początku wycieczki. Przejeżdżamy prosto przez kamieniołom i jadąc wzdłuż nikłego potoku, mijamy po 600 m wjazd do pensjonatu "Złoty Jar". Za chwilę porzucamy czerwony szlak pieszy (idzie prosto zachęcającą dróżką, ale później wkracza na nieprzejezdną stromiznę) i przez kładkę z bali zawracamy w prawo. Początkowe 1,3 km monotonnie pod górę, do Jaru Złotego Osła, gdzie naszą trasę przecina zielony szlak pieszy. Stąd 1,3 km przyjemnego zjazdu drogą stokową do Kłodzkiego Wąwozu. Do tej pory cały czas w lesie. Jesteśmy już bardzo blisko szosy ze Złotego Stoku do Lądka Zdroju, na którą dostaniemy się jednokilometrowym podjazdem, szutrową drogą po skręcie w lewo. Wyjeżdżamy na dużym, leśnym parkingu, gdzie spotykamy szlak purpurowy opisany poniżej. Asfaltem podążamy jedynie 300 m i zjeżdżamy z szosy w lewo, w nieco piaszczystą drogę koło samotnego gospodarstwa. Po pół km niezbyt ostrego podjazdu ponownie przecinamy zielony szlak pieszy, a potem nadal się wznosząc, jedynie z krótkimi odcinkami w dół, docieramy stokową drogą do skrzyżowania z czerwonym szlakiem pieszym biegnącym prostopadle do stoku. To ten sam, który porzuciliśmy w Złotym Jarze. Jesteśmy 50 m poniżej Przełęczy pod Trzeboniem, do której stąd jest tylko 400 m szlakiem (za znakami czerwonymi; można podprowadzić rower). To punkt zwrotny naszej wycieczki. Przybliżymy się teraz do granicy państwa i równolegle do niej zaczniemy powrót do Złotego Stoku. Jeszcze 500 m podjazdu i stajemy na skrzyżowaniu z mylącym oznakowaniem. Dróżka zawracająca w prawo wyprowadzi nas do samej granicy w kierunku góry Javornik, już po czeskiej stronie. Niestety, nie ma tu przejścia granicznego. Znajdujące się tam znaki są chyba pozostałością jakichś niezrealizowanych projektów. Naprawdę musimy jechać prosto. Gruntowa droga prowadzi stokiem o bardzo stromych zboczach porośniętych lasem. Zawiedzie nas długim, niemalże pięciokilometrowym zjazdem z powrotem do kamieniołomu w Złotym Jarze.


Trasa przez 5 Dróg

jest najdłuższa (27,6 km) i najbardziej oddalona od górniczego miasteczka. Oznakowano ją zielonymi rombami. Na trasie są etapy szutrowe, nawet z krótkimi stromiznami, ale większą część pokonujemy asfaltem, w tym niestety spory odcinek ruchliwą drogą nr 46 z Kłodzka w kierunku Paczkowa. Oficjalnie zaczyna się na parkingu w pobliżu leśniczówki Biała Góra przy mało ruchliwej, krętej szosie ze Złotego Stoku do Lądka Zdroju. Jednak równie dobrze możemy wystartować z Przełęczy Kłodzkiej (szosa Kłodzko - Złoty Stok), Lasek, Mąkolna czy Chwalisławia albo podjechać z Przełęczy Jaworowej lub samego Lądka. W tym opisie wyruszamy ze Złotego Stoku. Z rynku ulicami Wojska Polskiego i Spacerową przechodzącą w szosę do Lądka Zdroju (początkowo towarzyszy nam zielony szlak pieszy). Pnąc się krętym asfaltem, po ok. 3 km spotkamy znaki trasy rowerowej dochodzące z prawej. Kolejne 2 km podjeżdżamy razem z nimi szosą do parkingu niedaleko leśniczówki Biała Góra. Tutaj tablica informacyjna szlaku i spotkanie z trasą Graniczną oznakowaną na niebiesko. Okazja do odpoczynku na ławeczkach koło dużej wiaty. Zaraz skręcamy z szosy w lewo, mijamy leśniczówkę i stokami Ciecierzy i Trzebonia, razem z zielonym szlakiem pieszym, podjeżdżamy leśnymi duktami na rozdroże pięciu dróg (Przełęcz pod Trzeboniem). Tu znowu okazja na zasłużony odpoczynek. Przed nami jeszcze 10,6 km drogi, ale warto pokusić się o podjazd pod szczyt Jawornika Wielkiego (870 m n.p.m.), skąd rozpościerają się wspaniałe widoki na Góry Złote, Bardzkie i Stołowe (co najmniej 3 km).

Nieoznakowanym traktem pod górę nieco na lewo od drogi, którą biegną zielony i czerwony szlak pieszy. Z niej skręcamy w drugą dróżkę w lewo (lekko trawiastą). Za ostrym zakrętem w lewo znajdziemy się na drodze okólnej wokół szczytu. Możemy podjechać do nieodległych już miejsc widokowych i wrócić tą samą drogą lub objechać szczyt naokoło.

Z Przełęczy pod Trzeboniem kontynuujemy wycieczkę dróżką za schronem przeciwdeszczowym i po 400 m stromego zjazdu wypadamy ponownie na szosę do Lądka Zdroju. Zjeżdżamy nią 1,2 km, po czym odbijamy w prawo w dobrą drogę gruntową. Ta doprowadza nas do zniszczonego asfaltu na krańcach Chwalisławia, koło leśniczówki. Tą utwardzoną drogą wspinamy się na Przełęcz Chwalisławską. Dalej asfaltem przechodzącym miejscami w szuter, omijając górę Bodak i kolonię Gaj u stóp Zamczyska, dojeżdżamy na Przełęcz Kłodzką. Przed nami perspektywa powrotu do Złotego Stoku. Po drodze zahaczymy o skraj wsi Laski i Mąkolno. Niestety, szlak prowadzi ruchliwą szosą Kłodzko - Paczków, opuszczając ją jedynie na krótko w okolicach Chwalisławia. Jeżeli nie wyruszaliśmy ze Złotego Stoku, to trzymamy się szlaku rowerowego, którym wrócimy na szosę do Lądka w miejscu opisanym na początku. Natomiast gdy chcemy powrócić do Złotego Stoku, opuszczamy ostatni odcinek szlaku za Mąkolnem i jadąc cały czas asfaltem, docieramy do centrum.

Andrzej Fogt

Mapa:
Ziemia Kłodzka (część wschodnia) 1: 50 000, wyd. Compass, IV, Kraków 2002 (opisywane trasy są naniesione w wydaniu III i IV) - w tej chwili najlepsza turystyczna mapa ziemi kłodzkiej
Przewodnik: A. Muszer, W. Lubieniecki Złoty Stok i okolice, UM w Złotym Stoku, wyd. II uzupełnione, Wrocław 2001 (w wyd. I nie ma opisu tras rowerowych, ale znajdziemy wiele informacji o mieście i okolicach)