Trasy rowerowe w Szklarskiej Porębie
Nr
1 Mała Szklarska Pętla
Trasa krótka, ciekawa, o zróżnicowanym stopniu trudności,
po drodze kilka ciekawych miejsc do zwiedzania.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Muzeum w Szklarskiej Porębie - dom Wlastimila
Hofmana - kościół NMP - dojazd do ul. Armii Krajowej - ul. Oficerska - ul. Demokratów
- IT Szklarska Poręba
Długość 13,1 km
Nr 2 Kogeneracji
Po polskich Izerach i czeskich Karkonoszach.
Trasa długa, całodniowa, nie wymaga jednak wyjątkowych umiejętności technicznych,
choć występują długie podjazdy i zjazdy. Najdłuższy zjazd to prawie 8 km.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - OW "Południowy Stok" - Kopalnia Kwarcu "Stanosław"
- Rozdroże pod Cichą Równią - Jakuszyce - granica państwa - wodospad Mumlavy
- Harrachov - granica państwa - dolina Kamiennej - IT Szklarska Poręba
Długość 51,2 km
Nr 3 Trasa Radiowej Trójki
Trasa krótka (20 km), ale trudna. Prowadzi dookoła Szklarskiej
Poręby, na terenie enklawy KPN Wodospad Szklarki rowery należy prowadzić.
Przebieg: skwer Radiowej Trójki - Stara Chata Walońska - Wodospad Szklarki -
Orla Skała - Zakręt Śmierci - rozdroże pod Wysokim Kamieniem - Szklarska Poręba
Huta - most na Kamieńczyku - dolna stacja kolei linowej - skwer Radiowej Trójki
Długość 19,8 km
Nr 4 Łącznik Trzech Dzielnic
Trasa krótka - łącząca Szklarską Porębę Górną, Średnią
i Dolną - łatwa, z długimi podjazdami i zjazdami.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - kino - kościół NMP - ul. Kolejowa - ul. Sanatoryjna
- dojazd do ul. Armii Krajowej - IT Szklarska Poręba
Długość 8,9 km
Nr 5 Karkonoski Express pod Reglami
Jedna z najpiękniejszych widokowo tras o średnim stopniu
trudności. Jej przebieg pokrywa się w większości z trasą maratonu MTB finału
Bike Action.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Szosa Czeska - most na Kamieńczyku - Wysoki
Most na Szklarce - skrzyżowanie pod Łagodną - skwer Radiowej Trójki
Długość 19,35 km
Nr 6 Pętla "Trzy Jawory"
Krótka, łatwa, pomyślana jako dodatkowa pętla do tras nr
5 i 7.
Przebieg: Skrzyżowanie pod Łagodną - kamieniołom w Michałowicach - Michałowice
- skrzyżowanie pod Łagodną
Długość 7,6 km
Nr 7 Pętla Dwóch Rzek
Długa, całodniowa, przewaga dróg szutrowych, średnio trudna.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Zakręt Śmierci - Rozdroże Izerskie - Piechowice
Górzyniec - ul. Wiejska - Orla Skała - skrzyżowanie pod Łagodną - skwer Radiowej
Trójki
Długość 31,2 km
Nr 8 U podnóża Wysokiego Grzbietu
Długa, całodniowa, średnio trudna.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - OW "Południowy Stok" - Kopalnia Kwarcu "Stanisław"
- rozdroże pod Cichą Równią - Izerska Hala - Orle - Jakuszyce - dolina Kamiennej
- IT Szklarska Poręba
Długość 35,2 km
Nr 9 Trasa Towarzystwa Izerskiego
Przebiega wyłącznie w Górach Izerskich, atrakcyjna, łatwa.
Jest dodatkiem do tras w Górach Izerskich, wymaga dojazdu do Szklarskiej Poręby-Jakuszyc.
Przebieg: Orle - Jakuszyce - rozdroże pod Cichą Równią - "Chatka Górzystów"
- Orle
Długość 18,5 km
Nr 10 Trasa Interferii
Całodniowa, łącząca Szklarską Porębę i Świeradów Zdrój.
Ze względu na długość - średnio trudna z 17-kilometrowym odcinkiem drogi asfaltowej.
Przebieg: DW "Górnicza Strzecha" - Szklarska Poręba Huta - Dolina Kamiennej
- Jakuszyce - Orle - "Chatka Górzystów" - Izerska Polana - "Agrafka" - Świeradów
Zdrój - Rozdroże Izerskie - Zakręt Śmierci - ul. Armii Krajowej - ul. Sikorskiego
- Szklarska Poręba Huta - DW "Górnicza Strzecha"
Długość 47,6 km
Nr
11 Trasa "Gazety Wyborczej"
Krótka, o średnim stopniu trudności.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - ul. Armii Krajowej - rozdroże pod Wysokim Kamieniem
- przejazd przez Szlifierską Strugę - dolina Kamiennej - IT Szklarska Poręba
Długość 13,76 km
Nr 12 Artystyczna
W całości po Szklarskiej Porębie, łączy najważniejsze miejsca
związane z kulturą i sztuką w mieście, m.in. domy braci Hauptmannów, Hofmana
i Jana Sztaudyngera.
Przebieg: IT Szklarska Poręba - Esplanada - muzeum w Szklarskiej Porębie - dom
Wlastimila Hofmana - most na Kamiennej - ul. 1 Maja - ul. Okrzei - Galeria "Kamieniołom"
- ul. Bronka Czecha - most na Kamieńczyku - ul. Chopina - ul. Mickiewicza -
Szklarska Poręba Huta - IT Szklarska Poręba
Długość 12,0 km
Informacje pochodzą z udostępnionych przez IT Szklarska
Poręba wydawnictw: "Szklarska Poręba na dwóch kółkach. Mapa rowerowa 1:30 000.
12 tras po Karkonoszach i Górach Izerskich" i "Szklarska Poręba na dwóch kółkach.
Przewodnik rowerowy. 12 tras po Karkonoszach i Górach Izerskich", wyd. Libra,
Szklarska Poręba.
Patrz także: www.rowery.szklarska.com.pl
Trasy rowerowe czeskich Karkonoszy
Pomimo
oznakowania w ostatnich latach wielu nowych ścieżek rowerowych w Karkonoszach
i u ich podnóża, szczególnie w okolicach Szklarskiej Poręby, wciąż trudno powiedzieć,
żeby to najwyższe pasmo Sudetów było terenem szczególnie przyjaznym dla kolarzy
górskich. Nadal brakuje dla nich tras w wyższych partiach gór, poza nielicznymi
drogami dojazdowymi do kilku schronisk, na których dopuszczono ruch rowerowy,
w Karkonoskim Parku Narodowym obowiązuje zakaz poruszania się tym środkiem lokomocji.
Zupełnie inaczej sprawa ma się po południowej stronie gór. Czeską część Karkonoszy
bez przesady można nazwać rajem dla rowerzystów. Mają oni tu do wyboru gęstą
sieć ścieżek o zróżnicowanej skali trudności, często bardzo widokowych, udostępniających
niemal całe Karkonosze, nawet najwyższe ich partie. Niedostępne dla kolarzy
górskich są tylko fragmenty gór najcenniejsze przyrodniczo bądź o największym
nasileniu ruchu turystycznego (na przykład nie można dojechać do "Luční" oraz
"Labskiej boudy", również, poza niewielkim fragmentem pomiędzy Przełęczą Karkonoską
a Petrovką, niedostępna dla rowerzystów jest Droga Przyjaźni). Od 1996 r. w
czeskich Karkonoszach stworzono sieć 27 oznakowanych ścieżek, często z kilkoma
wariantami, ich łączna długość wynosi obecnie ponad 400 km. Trasy prowadzą na
ogół leśnymi drogami szutrowymi lub asfaltowymi, czasem też szosami o niewielkim
natężeniu ruchu samochodowego, rzadziej natomiast kamienistymi ścieżkami górskimi,
choć takie odcinki również się zdarzają. Przy ustalaniu przebiegu ścieżek rowerowych
starano się natomiast unikać w miarę możliwości prowadzenia ich po szlakach
przeznaczonych dla turystów pieszych. Wszystkie trasy są oznakowane jednolitymi
drewnianymi tabliczkami z wyrysowanym symbolem roweru i numerem szlaku.
Na południową stronę gór można dostać się jednym z kilku funkcjonujących obecnie
przejść granicznych w Karkonoszach i ich niedalekich okolicach. Wczasowiczów
przybywających na wakacje w Karpaczu czy Szklarskiej Porębie zachęcam zatem
do zabrania ze sobą roweru lub pożyczenia go w jednej z wielu działających obecnie
wypożyczalni i skorzystania z tej właśnie formy poznania drugiej strony gór.
Można tanio i szybko odwiedzić w ciągu jednego dnia niemal każdy zakątek tej
niewątpliwie bardzo ciekawej części Karkonoszy.
Ścieżki rowerowe czeskiej części Karkonoszy
Numery tras zgodne z numeracją stosowaną w terenie oraz na czeskich mapach turystycznych. W nawiasach podano odległości w kilometrach, liczone od punktu początkowego trasy.
Harrachov
- Žacléř (trasa nr 1):
1A Harrachov (0,0) - Dvoračky (8,0) - Horní Mísečky (17,5)
- Špindlerův Mlýn (20,6) - Strážné (29,7) - Výrovka (38,6) - Pec pod Sněžkou
(43,7) - Janovy Boudy (49,4) - Spálený Mlýn (51,4) - Cestnik (55,0) - Lysečínské
Boudy (56,0) - Horní Albeřice (58,8) - Rýchorský kříž (62,8) - Žacléř (68,1)
1B Hříběcí Boudy (0,0) - Tetřeví Boudy (13,0) - Hrnčířské Boudy (15,2) - Lučiny
(16,2) - Modrokamenná bouda (23,5) - Horní Maršov (27,3) - Lysečínské Boudy
(33,4)
1C Dolní Dvůr - Kamenný Mlýn (0,0) - Horská silnice (trasa 1B) (2,8)
1D Dolní Dvůr (0,0) - V Pasekách (trasa 1B) (3,1)
1E Černý Důl (0,0) - Horská silnice (trasa 1B) (3,3) lub Hrnčířské Boudy (3,9)
Jest to główna i najdłuższa trasa rowerowa czeskich Karkonoszy, przebiegająca
równoleżnikowo przez całe pasmo, daje dobre ogólne pojęcie o charakterze tych
gór. Na odcinku "Hříběcí Boudy" - "Lysečínské Boudy" wytyczono drugi równoległy
wariant ścieżki (1B), krótkie odcinki 1C, 1D i 1E łączą trasę z miejscowościami
Dolní Dvůr oraz Černý Důl.
Trasy w okolicach Harrachova:
2 Harrachov (0,0) - Krakonošova snídaně (5,6) - Alfrédka
(15,2) - Harrachov (20,6)
2A Harrachov - Nový Svět (0,0) - Mumlavská bouda (3,0)
3 Harrachov (0,0) - Na Mýtě (2,9) - Příchovice (6,3) - Chata Hvězda (7,2) -
Paseky n. Jizerou (12,1) - Na Mýtě (18,1) - Harrachov (21,0)
3A Harrachov (0,0) - Mýtiny (2,5) - Dolní Kořenov (3,4) - Jizerka (9,2) - Horní
Polubný (14,1) - Dolní Kořenov (17,0) - Na Mýtě (18,6) - Harrachov (21,5)
4 Ručičky (0,0) - Studenov (2,6) - Janova skála (3,4) - Čertova hora (4,6) -
Harrachov (11,6)
Trasy przebiegają przez zachodnią część Karkonoszy i wschodnią Gór Izerskich,
są łatwo dostępne przez przejście graniczne w Jakuszycach. Godna polecenia jest
ścieżka rowerowa do Jizerki oraz wzdłuż pięknej doliny Mumlavy z 10-metrowym
Mumlavskim vodopádem u jej wylotu.
Trasy w okolicach Rokytnic n. Jizerou:
5 Rokytnice n. Jizerou (0,0) - Ručičky (4,1)
6 Dvoračky (0,0) - droga nr 294 Rokytnice n. J. - Rezek (4,5)
7 Vidlice (0,0) - Rezek (3,0) - Rokytnice n. J. (10,2) - Studenov (13,3) - Rýžoviště
(15,1)
8 Droga nr 294 Rokytnice n. J. - Rezek (0,0) - Dolní Dušnice (4,8) - Poniklá
(10,2) - Jestřabí v Krkonoších (15,0) - Na Starém mlýně (18,8) - droga nr 294
(20,9)
8A Na Starém mlýně (0,0) - Rezek (3,2)
Trasy umożliwiają poznanie przepięknej krainy, jaką jest Podkrkonoší (Pogórze
Karkonoskie), pełnej malowniczo położonych na wzgórzach, wśród bujnych łąk wsi,
bogatych w zabytki czeskiego budownictwa ludowego, z pięknymi widokami od południa
na Karkonosze.
Trasy
w okolicach Benecka:
9 Hrabačov (0,0) - Rychlov (5,6) - Vítkovice (8,0) - Skelné
Hutě (11,6)
10 Benecko (0,0) - Rovinka (3,3) - Janova hora (5,0) - hotel Praha (6,7) - Vítkovice
(7,9) - Benecko (13,0)
10A Benecko (0,0) - Přední Žalý (2,8) - Rovinka (6,4)
Z Benecka warto wybrać się przede wszystkim na szczyt Přední Žalý, na wierzchołku
znajduje się kamienna wieża widokowa, z której roztacza się jedna z najładniejszych
panoram Karkonoszy.
Trasy w okolicach Špindlerovego Mlýna i Horních Míseček:
11 Rovinka (0,0) - Labská (4,3) - Špindlerův Mlýn (8,0)
12 Třídomí (0,0) - Horní Mísečky (4,4) - Špindlerův Mlýn (11,5)
13 Horní Mísečky (0,0) - Krkonoš (4,5)
13A Masarykova silnice (0,0) - Medvědín (1,0)
14 Špindlerův Mlýn (0,0) - Labský důl (5,0)
15 Špindlerův Mlýn (0,0) - U Dívčí lávky (1,9) - Medvědí bouda (4,6) - Davidovy
Boudy (6,2) - Moravská bouda (7,6) - Petrova bouda (8,1) - Špindlerova bouda
(10,1) - Špindlerův Mlýn (19,1)
16 U Dívčí lávky (0,0) - U Bílého Labe (3,4) - Svatý Petr (9,1) - Špindlerův
Mlýn (11,6)
17 U Krásné Pláně (0,0) - Přední planina (2,2) - U Krásné Pláně (6,3)
Te trasy rowerowe zadowolą tych, którzy łakną prawdziwych górskich wrażeń. Można
wspiąć się w szczytowe partie gór na grzbiet Krkonoša lub szczyt Medvědína,
wjechać na dno przepaścistego Labskiego dolu lub poznać okolice Przełęczy Karkonoskiej
od południowej strony.
Trasy w okolicach Pecu pod Sněžkou:
18 Hříbécí Boudy (0,0) - Husí Boudy (1,7) - Tetřeví Boudy
(8,5)
19A Hoffmannova bouda (0,0) - Zinneckerovy Boudy (5,1) - Sokolská bouda (6,3)
- Černohorské rašeliniště (7,7)
19B Lobkovicova cesta (0,0) - Zrcadlovky (0,9) - Sedlo pod Kolínskou (5,3)
20 Pec p. Sněžkou-Zelený Potok (0,0) - Lučiny (2,3) - Javorské Boudy (3,8) -
Pec p. Sněžkou-Zelený Potok (6,5)
21 Pec p. Sněžkou (0,0) - Obří Důl (3,4)
22 Pec p. Sněžkou (0,0) - Velká Úpa (2,4) - Na Křižovatce (4,9) - Temný Důl
(6,8) - Horní Maršov (7,9)
23 Velká Úpa (0,0) - Vlašské Boudy (3,3) - Krausovy Boudy (7,5)
23A Velká Úpa (Vavřincův důl) (0,0) - Rochova bouda (trasa 23) (1,9)
Trasy umożliwiają poznanie niezwykle malowniczych okolic Pecu, zapewniają niezapomniane
widoki na samą miejscowość, pięknie rozłożoną na okolicznych stokach, oraz na
najwyższe szczyty Karkonoszy, z królującą wśród nich Śnieżką. Warto także wjechać
na Černą horę - popularny szczyt górujący nad uzdrowiskiem Janské Lázně z górną
stacją kolejki linowej, stalową wieżą widokową i torfowiskiem wysokim.
Trasy w okolicach Maléj Úpy:
24 Spálený Mlýn (0,0) - U Kostela (2,2) - Pomezní Boudy
(5,0) - Spálený Mlýn (11,5)
24A Pomezní Boudy (0,0) - Černá Voda (0,8) - Eliščino Údolí (2,0) - droga nr
296 Pomezní Boudy - Horní Maršov (3,0)
Ścieżki rowerowe są dostępne przez przejście graniczne na przełęczy Okraj, ich
główną atrakcją jest sama Malá Úpa - jedna z najładniej położonych miejscowości
czeskich Karkonoszy, tuż za granicą z Polską.
Trasy
w okolicach Horního Maršova:
25 Horní Maršov (0,0) - Dlouhý hřeben (3,0) - Cestník (5,7)
26 Rýchorský kříž (0,0) - Bystřice (5,9) - Antonínovo Údolí (9,4) - Horní Maršov
(15,6)
26A Mánkova cesta (0,0) - Svoboda n. Úpou (1,5)
26B Bystřice (0,0) - Babí (Stachelberg) (7,1)
27 Modrokamenná bouda (0,0) - Janské Lázně (2,2)
Trasy prowadzą głównie w Rýchory - bardzo ciekawy, choć stosunkowo mało znany,
najbardziej na wschód wysunięty fragment Karkonoszy. Godna polecenia jest również
wycieczka do Jańskich Łaźni (Janské Lázně), uzdrowiska z wodami termalnymi,
znanego w świecie i jednego z najstarszych w Czechach
Tekst i zdjęcia Michał Woźniak
Mapy turystyczne czeskich Karkonoszy z zaznaczonymi ścieżkami rowerowymi:
Krkonoše, 1:50 000, KČT Praha, 1996
Krkonoše - východ, 1:25 000, ROSY, 1999
Krkonoše - západ, 1:25 000, ROSY, 1999
Trasy rowerowe na ziemi kłodzkiej
Chocieszów - Niwa
Rodzaj: mieszana; długość 3500 m; położenie: na wsi
Trasa prowadzi na koniec wsi Niwa, gdzie w strumieniu Cicha występują agaty.
Duszniki Zdrój - Lężyce-Szczytna
Rodzaj: płaska; długość 5000 m
Duszniki Zdrój - Karłów
Rodzaj: mieszana; długość 13 000 m
Trasa w większości biegnie terenem Parku Narodowego Gór Stołowych, by w swym
ostatnim etapie połączyć się z Drogą Stu Zakrętów.
Kłodzko - Náchod
Rodzaj: płaska; długość 49 m; położenie: w centrum
miasta
Odległość od głównej drogi E67 - 0 m, odległość od przejścia granicznego Kudowa
Słone-Beloves 44 km, od stacji kolejowej Kłodzko Miasto 50 m, od przystanku
autobusowego Kłodzko 50 m
Odcinek drogi międzynarodowej E67 pomiędzy Kłodzkiem a Náchodem.
Kudowa Zdrój - Błędne Skały
Rodzaj: mieszana; długość 9500 m
Odległość od głównej drogi - 1000 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves
4 km, od stacji kolejowej Kudowa Zdrój 2 km, od przystanku autobusowego Kudowa
Zdrój 100 m
Rozpoczynamy na ul. 1 Maja, a następnie Drogą Stu Zakrętów obok odkrywki granitu
czerwonego docieramy w Błędne Skały.
Kudowa Zdrój - Lewin Kłodzki
Rodzaj: płaska; długość 6000 m; położenie: na peryferiach
miasta, na wsi
Odległość od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves 3 km, od stacji kolejowej
Kudowa Zdrój 2 km, od przystanku autobusowego Kudowa Zdrój 100 m
Z centrum Kudowy ul. 1 Maja kierujemy się na bitą drogę w kierunku Jerzykowic
Wielkich i Jeleniowa. Dalej mijamy rozlewnię wód, przejeżdżamy obok leśniczówki
i polną drogą docieramy do Lewina Kłodzkiego.
W okolicach Kudowy Zdroju
Rodzaj: płaska; długość 4500 m; położenie: w centrum
miasta
Odległość od głównej drogi E67 - 900 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves
4 km, od stacji kolejowej Kudowa Zdrój 4 km, od przystanku autobusowego Kudowa
Zdrój 80 m
Wyruszamy z ul. Zdrojowej i ul. Nad Potokiem, przecinając drogę E67, kierujemy
się do Brzozowic, a następnie powracamy drogą polną do dworca PKP Kudowa Zdrój.
Lądek Zdrój - Otmuchów
Rodzaj: mieszana
Miasto i gmina Lądek Zdrój. Trasa wiedzie starym szlakiem kupieckim na wschód.
Lewin Kłodzki - Zieleniec
Rodzaj: mieszana; długość 9000 m; położenie: poza
miejscowością
Odległość od głównej drogi E67 - 1000 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves
7 km
Miejski Lasek - Zimne Wody - Kozia Hala - droga do Zieleńca.
Lewin Kłodzki - Duszniki Zdrój
Rodzaj: mieszana
Lewin Kłodzki - Jeleniów - Gołaczów - Kulin - Słoszów - Duszniki.
Lewin Kłodzki - Taszów
Rodzaj: płaska; długość 5000 m; położenie: poza
miejscowością
Odległość od głównej drogi E67 - 200 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves
9 km
Trasa wiedzie przez Miejski Lasek obok kaplicy i kalwarii, by dotrzeć do Kotła
nieopodal granicy i niodległego Taszowa.
Polanica Zdrój - Karłów
Rodzaj: płaska, długość 19 000 m
Odległość od głównej drogi E67 - 2 km, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves
29 km, od przystanku autobusowego Polanica Zdrój 500 m
Z Polanicy wyruszamy ulicą Zdrojową i Górską, dojazd w lewo do restauracji "Cichy
Kącik" i "Piekiełko", powrót, dojazd do zamku na Szczytniku. Przejeżdżamy przez
Szczytną i Batorów do Karłowa.
Trasa okrężna Szczytna - Szczytna
Trasa Rowerowa "Turystycznej Szóstki"
Rodzaj: mieszana; długość 84 m; położenie: w centrum miasta
Odległość od głównej drogi E67 - 0 m, od przejścia granicznego Kudowa Słone-Beloves
20 km, od przystanku autobusowego Szczytna 40 m
Trasa wiedzie z ul. Sienkiewicza w Szczytnej przez Piekielną Dolinę do Polanicy
Zdroju, dalej przez Wolany i Chocieszów do Wambierzyc. Droga polna za bazyliką.
Szczytna - Duszniki
Rodzaj: płaska; długość 4000 m
Wyjeżdżamy ul. Robotniczą mało uczęszczaną, piękną widokowo drogą.
Informacje pochodzą ze strony internetowej: www.ziemiaklodzka.it.pl
Trasy rowerowe w Dolinie Bobru
Oprócz
przedstawionych graficznie szlaków oznakowanych wg obowiązujących przepisów
funkcjonują też na terenie Euroregionu NYSA inne szlaki, wytyczone przez lokalnych
animatorów w autorski sposób. W okolicach Lubawki można jeździć interesującymi
szlakami po Górach Kruczych. W Rudawach Janowickich kilka lat temu oznakowano
dwie pętle w znacznej części przebiegające po drogach nieutwardzonych. Typowo
górskie zaś szlaki wytyczył Karkonoski Park Narodowy do schronisk PTTK: "Nad
Łomniczką", "Strzecha Akademicka", "Odrodzenie", "Kochanówka", "Pod Łabskim
Szczytem" i "Na Hali Szrenickiej".
Informacje i schematy pochodzą z "Mapy rowerowej - Dolina Bobru" wydanej przez PLAN.
Rowerem po okolicach Złotego Stoku
Do
Złotego Stoku turystów przyciąga głównie Podziemne Muzeum Górnictwa i Hutnictwa
w dawnej kopalni złota i arsenu. Można tu podziwiać stare mapy i narzędzia górnicze,
a także odbyć przejażdżkę łodzią po zalanej sztolni. Od dwu sezonów także rowerzyści
znajdą coś dla siebie. W okolicach wytyczono trzy trasy rowerowe o zróżnicowanej
trudności. Wszystkie są jednolicie oznakowane rombami w kolorach: czerwonymi,
niebieskim i zielonym, choć organizatorzy wolą bardziej poetyckie nazwy: szlak
purpurowy, oliwkowy i szmaragdowy. Wszystkie trasy tworzą zamknięte pętle, możemy
więc wyruszać z wielu miejsc, a na start dojechać samochodem. Pierwszą można
przebyć dowolnym bicyklem, na pozostałe dwie najodpowiedniejszy jest rower górski.
Szlak purpurowy
Ta spacerowa (9,5 km), rodzinna trasa wokół Błotnicy zaczyna się nieco ponad
3 km od rynku w Złotym Stoku, przy szosie do Paczkowa. Po przeciwnej stronie
szosy jest zajazd "Darz Bór" z parkingiem. Tablica informacyjna szlaku znajduje
się 200 m wcześniej, u wylotu bocznej drogi z Błotnicy, co jest nieco mylące
(choć gdy nią pojedziemy, to też trafimy w końcu na znaki). Trasa składa się
z półtorakilometrowej dojazdówki i 6,5-kilometrowej pętli. Na całej długości
biegnie płaską, utwardzoną drogą. Bardzo dobre oznakowanie czerwonymi rombami
czyni zbędnym szczegółowy opis. Początkowo droga wiedzie przez las mieszany
z przewagą gatunków iglastych, później w okolicach Błotnicy pośród łąk i pól,
gdzie nic nie przesłania widoków na Góry Bardzkie i Złote. Jeśli komuś niemiłe
pedałowanie, a chce towarzyszyć "zroweryzowanej" części rodziny, może zwiedzić
okolice konno; w Błotnicy znajdzie odpowiednie ośrodki.
Trasa graniczna (znaki
niebieskie)
w
całości biegnie drogami szutrowymi i gruntowymi i z tego powodu uważana jest
w przewodniku za nieco trudniejszą. Nie jest to jednak wycieczka dla wyczynowców,
tym bardziej że jej dystans to zaledwie 13,1 km. Zaczyna się i kończy w kamieniołomie
w Złotym Jarze powyżej Muzeum Górnictwa i Hutnictwa. Najłatwiej dotrzeć tam
za czerwonymi znakami szlaku pieszego, który będzie nam towarzyszył również
na początku wycieczki. Przejeżdżamy prosto przez kamieniołom i jadąc wzdłuż
nikłego potoku, mijamy po 600 m wjazd do pensjonatu "Złoty Jar". Za chwilę porzucamy
czerwony szlak pieszy (idzie prosto zachęcającą dróżką, ale później wkracza
na nieprzejezdną stromiznę) i przez kładkę z bali zawracamy w prawo. Początkowe
1,3 km monotonnie pod górę, do Jaru Złotego Osła, gdzie naszą trasę przecina
zielony szlak pieszy. Stąd 1,3
km
przyjemnego zjazdu drogą stokową do Kłodzkiego Wąwozu. Do tej pory cały czas
w lesie. Jesteśmy już bardzo blisko szosy ze Złotego Stoku do Lądka Zdroju,
na którą dostaniemy się jednokilometrowym podjazdem, szutrową drogą po skręcie
w lewo. Wyjeżdżamy na dużym, leśnym parkingu, gdzie spotykamy szlak purpurowy
opisany poniżej. Asfaltem podążamy jedynie 300 m i zjeżdżamy z szosy w lewo,
w nieco piaszczystą drogę koło samotnego gospodarstwa. Po pół km niezbyt ostrego
podjazdu ponownie przecinamy zielony szlak pieszy, a potem nadal się wznosząc,
jedynie z krótkimi odcinkami w dół, docieramy stokową drogą do skrzyżowania
z czerwonym szlakiem pieszym biegnącym prostopadle do stoku. To ten sam, który
porzuciliśmy w Złotym Jarze. Jesteśmy 50 m poniżej Przełęczy pod Trzeboniem,
do której stąd jest tylko 400 m szlakiem (za znakami czerwonymi; można podprowadzić
rower). To punkt zwrotny naszej wycieczki. Przybliżymy się teraz do granicy
państwa i równolegle do niej zaczniemy powrót do Złotego Stoku. Jeszcze 500
m podjazdu i stajemy na skrzyżowaniu z mylącym oznakowaniem. Dróżka zawracająca
w prawo wyprowadzi nas do samej granicy w kierunku góry Javornik, już po czeskiej
stronie. Niestety, nie ma tu przejścia granicznego. Znajdujące się tam znaki
są chyba pozostałością jakichś niezrealizowanych projektów. Naprawdę musimy
jechać prosto. Gruntowa droga prowadzi stokiem o bardzo stromych zboczach porośniętych
lasem. Zawiedzie nas długim, niemalże pięciokilometrowym zjazdem z powrotem
do kamieniołomu w Złotym Jarze.
Trasa przez 5 Dróg
jest najdłuższa (27,6 km) i najbardziej oddalona od górniczego miasteczka. Oznakowano
ją zielonymi rombami. Na trasie są etapy szutrowe, nawet z krótkimi stromiznami,
ale większą część pokonujemy asfaltem, w tym niestety spory odcinek ruchliwą
drogą nr 46 z Kłodzka w kierunku Paczkowa. Oficjalnie zaczyna się na parkingu
w pobliżu leśniczówki Biała Góra przy mało ruchliwej, krętej szosie ze Złotego
Stoku do Lądka Zdroju. Jednak równie dobrze możemy wystartować z Przełęczy Kłodzkiej
(szosa Kłodzko - Złoty Stok), Lasek, Mąkolna czy Chwalisławia albo podjechać
z Przełęczy Jaworowej lub samego Lądka. W tym opisie wyruszamy ze Złotego Stoku.
Z rynku ulicami Wojska Polskiego i Spacerową przechodzącą w szosę do Lądka Zdroju
(początkowo towarzyszy nam zielony szlak pieszy). Pnąc się krętym asfaltem,
po ok. 3 km spotkamy znaki trasy rowerowej dochodzące z prawej. Kolejne 2 km
podjeżdżamy razem z nimi szosą do parkingu niedaleko leśniczówki Biała Góra.
Tutaj tablica informacyjna szlaku i spotkanie z trasą Graniczną oznakowaną na
niebiesko. Okazja do odpoczynku na ławeczkach koło dużej wiaty. Zaraz skręcamy
z szosy w lewo, mijamy leśniczówkę i stokami Ciecierzy i Trzebonia, razem z
zielonym szlakiem pieszym, podjeżdżamy leśnymi duktami na rozdroże pięciu dróg
(Przełęcz pod Trzeboniem). Tu znowu okazja na zasłużony odpoczynek. Przed nami
jeszcze 10,6 km drogi, ale warto pokusić się o podjazd pod szczyt Jawornika
Wielkiego (870 m n.p.m.), skąd rozpościerają się wspaniałe widoki na Góry Złote,
Bardzkie i Stołowe (co najmniej 3 km).
Nieoznakowanym
traktem pod górę nieco na lewo od drogi, którą biegną zielony i czerwony szlak
pieszy. Z niej skręcamy w drugą dróżkę w lewo (lekko trawiastą). Za ostrym zakrętem
w lewo znajdziemy się na drodze okólnej wokół szczytu. Możemy podjechać do nieodległych
już miejsc widokowych i wrócić tą samą drogą lub objechać szczyt naokoło.
Z Przełęczy pod Trzeboniem kontynuujemy wycieczkę dróżką za schronem przeciwdeszczowym i po 400 m stromego zjazdu wypadamy ponownie na szosę do Lądka Zdroju. Zjeżdżamy nią 1,2 km, po czym odbijamy w prawo w dobrą drogę gruntową. Ta doprowadza nas do zniszczonego asfaltu na krańcach Chwalisławia, koło leśniczówki. Tą utwardzoną drogą wspinamy się na Przełęcz Chwalisławską. Dalej asfaltem przechodzącym miejscami w szuter, omijając górę Bodak i kolonię Gaj u stóp Zamczyska, dojeżdżamy na Przełęcz Kłodzką. Przed nami perspektywa powrotu do Złotego Stoku. Po drodze zahaczymy o skraj wsi Laski i Mąkolno. Niestety, szlak prowadzi ruchliwą szosą Kłodzko - Paczków, opuszczając ją jedynie na krótko w okolicach Chwalisławia. Jeżeli nie wyruszaliśmy ze Złotego Stoku, to trzymamy się szlaku rowerowego, którym wrócimy na szosę do Lądka w miejscu opisanym na początku. Natomiast gdy chcemy powrócić do Złotego Stoku, opuszczamy ostatni odcinek szlaku za Mąkolnem i jadąc cały czas asfaltem, docieramy do centrum.
Andrzej Fogt
Mapa:
Ziemia Kłodzka (część wschodnia) 1: 50 000, wyd. Compass, IV, Kraków 2002 (opisywane
trasy są naniesione w wydaniu III i IV) - w tej chwili najlepsza turystyczna
mapa ziemi kłodzkiej
Przewodnik: A. Muszer, W. Lubieniecki Złoty Stok i okolice, UM w Złotym Stoku,
wyd. II uzupełnione, Wrocław 2001 (w wyd. I nie ma opisu tras rowerowych, ale
znajdziemy wiele informacji o mieście i okolicach)